Angående Köttfri måndag

Läste igår ett reportage i SJ:s tidning Kupé om Köttfri måndag och jag kunde inte låta bli att reta mig på ett citat från en Jonas Paulsson, talesman för projektet, som enligt mig var så urbota dumt så att jag-vet-inte-vad;

"Det handlar ju trots allt bara om en dag i veckan. Så fort klockan slår tolv kan man proppa i sig hur mycket fläsk man vill!"

Hm, behövs ens kommentar?! Ja, okej då, till viss del kan jag väl förstå vad de/han vill ha fram av att säga såhär; att det inte är en så stor uppoffring att äta vegetariskt en dag i veckan, men ändå! Uppnår man verkligen sina syften med kampanjen, ifall alla som äter vegetariskt på måndagar frossar i kött klockan 00:00 på tisdag natt? Meningen med en köttfri dag borde ju inte vara att kompensera för allt kött man kunde ha ätit under det gångna dygnet genom att äta dubbelt så mycket kött så fort det tar slut? Nä, va? I så fall känner jag rent spontant att alla brunstiga köttomaner nog lika gärna kan skippa den där köttfria dagen, istället för att ladda upp sitt sug efter en blodig köttbit hela dagen för att sedan frossa fläsk hela natten lång. De kan ju bli farliga för fan!

Och nej, jag kommer aldrig någonsin att förstå hur folk kan tycka att det är en sådan stor uppoffring att äta vegetariskt - som det ju faktiskt verkar som personerna bakom Köttfri måndag gör (vilket i sin tur inte känns särskitl strategiskt - borde de inte försöka tona ner på den där "offer"aspekten lite?). Jag menar, jag äter veganskt minst 365 dagar per år och det är helt underbart!


Kommentarer
Postat av: sara

gilla(: håller med, men för en del finns det verkligen inte i deras värld att utesluta kött. alls. jag menar, frukostmackan utan skinka?! :o själv har jag inga problem alls med det(: för övrigt är kupé BÄÄÄSTA tidningen.

2010-09-10 @ 11:05:05
URL: http://facklitteratur.blogg.se/
Postat av: Mango

Läste den på tåget från sthlm idag! kunde inte låta bli att fnissa lite.

2010-09-11 @ 22:12:34
URL: http://mango.blogg.se/
Postat av: adde

Alltså vadihelvete? :o

2010-09-12 @ 15:32:28
URL: http://addespropaganda.com
Postat av: Elli

Ahahahahahaaa! Håller med! Reagerade på exakt samma sak påväg till Uppsala! Så himla onödig kommentar. :P

2010-09-12 @ 16:14:44
Postat av: Jonas Paulsson

Och även jag reagerade likadant, trot eller ej. När jag läste artikeln höll jag på att trilla av stolen. Nu var det inte jag som skrev den och när jag fick korrekturläsa den bad jag journalisten ta bort det av just den anledningen som du beskrev.



Inte desto mindre sa jag faktiskt så, och det får jag leva med. "Intervjun" var ett timslångt samtal och jag hann säga mycket under en timme som inte kom med i artikeln. Nej jag är inte van att bli intervjuad.



Jag kanske får förklara mina tankar bakom kampanjen lite mer?



Köttfri måndag är en populistisk kampanj för att minska köttkonsumtionen. Den vänder sig huvudsakligen till folk som aldrig i hela sitt liv ens skulle överväga att äta vegetariskt (som jag var för ett par år sedan). Den är också ett hjälpmedel för de som vill bli vegetarianer. Varje måndag blir en "fresh start", istället för sporadiska vegetariska jätteprojekt som jag själv började med (vegetarisk lasagne och linsgrataäng). Det är dessutom något som vegetarianer kan använda sig av för att få icke-vegetarianer att pröva vegetariskt och se att det faktiskt inte är någon uppoffring att äta GOD vegetarisk mat.



En annan sak som jag fått kritik för är att jag sa att "vi vill inte att folk ska bli vegetarianer".

Det var en halvsanning. Jag vill att folk ska bli veganer och jag vill fullkomligt montera ned den industriella djur- och jordbruksindustrin.

2010-09-14 @ 10:24:51
URL: http://www.jpaulsson.se
Postat av: Jonas Paulsson

Om ni vill hjälpa till lite med kampanjen får ni jättegärna snacka om den med icke-veganer/bjuda dom på mat och beställa lite klistermärken från oss. Dom kostar inget (borde inte kosta något iallafall)..ni kan få dom gratis av mig iallafall.

Bläää "en Jonas Paulsson"

Eller varför inte bjuda in oss från SMMI.nu att hålla ett fördrag på din skola/arbetsplats om mat och miljö.



Nej det är verkligen ingen uppoffring att inte äta kött, men det vet inte så många ickevegetarianer. Jag hade fram till för ett par år sedan ingen aning om det. Tyvärr är den vegetariska mat som serveras på medelmåttiga lunchrestauranger allt som oftast en rejäl uppoffring att äta. Så det behövs en utbildningsinsats också. Men igår fick jag en supergod böngryta på jobbet, som bara jag åt av...



Ja det var en "urbota dum" kommentar av mig men det är också rätt "urbota dumt" att inte inse att saker ofta tas ur sitt fulla sammanhang.



2010-09-14 @ 10:47:57
URL: http://www.jpaulsson.se
Postat av: Olivia

Hej Jonas Paulsson!

Vad roligt att du svarade på mitt inlägg - det hade jag verkligen inte väntat mig! Jag förstod nog att det var så du menade egentligen, och jag vet att det är väldigt lätt att bli misstolkad i tidningsreportage. Det var kul att läsa dina egentliga tankar och självklart stöttar jag Köttfri måndag helt egentligen!

2010-09-14 @ 10:50:18
URL: http://inaktiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0