Att låtsasdebattera med en luf:are kan vara både intressant och frustrerande

Det är vad en och en halvtimme av denna torsdagsförmiddag gick ut på. Att beskriva tillfället kommer att bli svårt. Jag ska försöka att göra det med respekt för andras åsikter, utan att diverse omogna påhopp mot luf:aren, folkpartiet eller kanske främst mot hela den borgerliga politiska rörelsen i sig. Dock tar det emot. Känner mig rätt irriterad och lite halvförbannad just i skrivande stund. (Man kan ju hoppas att det går över framåt 14:57 idag ;))

Vi i Grön Ungdom blev inbjudna att närvara på kunskapsgymnasiets miljödag som ägt rum idag, den sjätte mars. Vi fick veta att vi och ett annat ungdomsförbund skulle prata om Miljö och Hållbar utveckling. Lätt! tänkte jag. Vi är ju ändå miljöpartiet och miljön är en viktig del som genomsyrar hela vår politik och vår ideologi. Miljö är därmed också utgångspunkten för i princip allt vårt tänkande. Alltså, ett ämne man är van att diskutera.

Idag klockan 9:40 mötte vi dock den luf:are vi skulle föreläsa tillsammans med. Vi tänkte att hon kunde inleda föreläsningen lite snabbt, då hon trots allt har mer erfarenhet av liknande situationer. Alla vi tre från Grön Ungdom var helt nya som föreläsare inom politik. Dock började hon-från-luf (censurering) babbla på hur mycket som helst och det var otroligt svårt att få en syl i vädret utan att avbryta mitt i en mening, något som jag tycker känns rätt ohyfsat. kanske måste man vara ohyfsad inom politik för att komma någonstans (i alla fall om man debatterar mot någon från luf? skämt åsido). Dessutom kan man ju anse det lite halvfult att lyfta fram den politik vi i mp alltid fört som något som regeringen eller fp skulle ha hittat på. Bra att de tagit sitt förnuft till fånga i några frågor iallafall.

När vi till slut fick säga vad vi ville så fanns inte mkt kvar att säga, jag upplevde det som att hon styrt diskussionen/föreläsningen/det okända fenomenet ien riktning som inte alls var vad jag eller Caroline och Lisa hade räknat med. Lätt irriterande och frustrerande. Försökte styra ordgångarna flera gånger men det gick inte alltför bra och det kändes bara som att man skulle göra det hela föreläsningen obegriplig. Dock kände åtminstone jag att vi lyfte en hel del starka argument gällande både tillväxt, grön skatteväxling och kärnkraft :)

Bra övning kan man väl sammanfatta det, dock inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Nu är jag beredd för kommande debatter, känns det som. Alla bra argument dyker ju upp i huvudet precis efteråt.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Får man fråga vad luf:aren hette?
"Luf:are"... Det blir ju typ "luffare" xD

2008-03-08 @ 23:04:01
Postat av: Olivia

Helena någonting.
Japp, jag vet. Det är det som är kul :D

2008-03-09 @ 19:35:38
URL: http://inaktiv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0