Vem kan fly när idealen bara ekar?

Okej, vågar är en dum uppfinning ibland. Jag har undvikit att väga mig på två månader för att... jag inte har sett någon mening med att väga mig, jag har ju legat på samma vikt ett bra tag. Av någon anledning fick jag för mig att väga mig häromdagen och då hade jag gått upp över fyra kg. Varför får jag då när jag ser det genast ångest och inbillar mig att jag håller på att bli jättetjock, trots att jag vet att jag inte är tjock - jag ligger ju fortfarande på normalvikt, jag som alltid tyckt att andra är fåniga när de håller på och gnäller på icke-existerande övervikt? Jag skäms, det känns ju som att man ger bränsle till de sjuka idealen bara genom att känna så, för om alla fortsätter att följa idealen kommer de ju aldrig förändras. Dessutom... vad skulle det göra för skillnad om jag blev lite större? Det skulle ju inte direkt skada. Problemet är bara att jag inte kan rå för hur jag reagerar, hur mycket jag än skäms över det, och egentligen är det väl inte så konstigt - det är ju till och med reklam för viktmiskning på min blogg (och apropå det så verkar reklamen på min blogg bara vara där för att jävlas med mig för det är alltid reklam för saker som jag är emot; gudalskardig.com, mc donald's, viktminskning, dejting på nätet, o.s.v.)!

Jag undrar hur man ska bära sig åt för att tycka att man själv är fin, när hela samhället och människorna i det skriker att det inte är okej att tycka det...

And tell me who´s a killer?
If we all concider, that emotion runs as deep as flesh
And the idea of ideals, that say what beauty is
Has sentenced so many to death

Kommentarer
Postat av: rebecka

låt dig känna vad du känner! fast du känner fel, för du är fin ;)

2007-10-20 @ 17:39:36
Postat av: Louise

Du behöver verkligen inte känna att du är tjock, fast det vet du ju.
Heeh, min vikt pendlar lite sådär lagom roligt fram och tillbaka hela tiden så ja.. det är ju inte bra.

Och ang. reklamen! Jag tror att om man nämner något ord som typ vikt - då blir det en reklam banner som har med det ämnet att göra. Samma sak med gud saken. Det är så på min blogg i alla fall.

2007-10-20 @ 19:44:06
URL: http://lowdown.blogg,se/
Postat av: Almkvist.

Jag tycker inte att du är tjock, för det är du inte, det vet du. Jag tycker att du är vacker, för att du är den du är och allt det där du hört så mycket :)
Angående reklamen: Vi ska inte låta samhället styra oss med sina anolexia-wonnbe-reklamer! De som kör på det kommer dö i förtid i alla fall!
Almkvist älskar Staveborg

2007-10-21 @ 13:15:59
URL: http://psykopatas.blogpsot.com
Postat av: Matilda

Det är himla konstigt det där. Man läser överallt att det är viktigt att ha självförtroende, samtidigt som man ser löpsedlar, reklam m.m. som säger att man inte duger som man är.

För övrigt måste jag säga att du om någon inte borde känna sådär, det är inte rätt. Du är så himla fin, Olivia.

Och angående länken. Jag funderar på att skriva ett debattinlägg till artikeln, bara för att meddela världen att jag är kompis med dig!

2007-10-21 @ 15:02:27
URL: http://organiseratkaos.blogspot.com
Postat av: Elli

Umm, jag vet inte om jag kan skriva en så bra kommentar som alla andra, men du är bäst Olivia! :3 Du är absolut inte tjock!
Reklamen på bloggen är ganska underhållande på något sätt, förresten... xD Jag tror inte att jag har klickat på någons blogg-reklam i hela mitt liv.

2007-10-21 @ 17:12:18
Postat av: addeh

Sådan ääääär kapitalismen, otack ääääär den armes lön!
Det är den rikes paradis men, ingen hör en fattigs bön!

Jag känner mig lite kommunistisk idag.
Meeen, anorexi säljer. Och om ena hälften är sjukligt smala och den andra mcdonalds-tjocka, då gör det ju inget, för genomsnittet blir ju normalt! Eller?

Du har en av de vackraste kroppar jag vet. I should know. :$

2007-10-21 @ 20:02:13
URL: http://addespropaganda.com
Postat av: adde

Hmm. Den där kommentaren blev lite förvirrad.
Den första delen är en gammal progglåt. Kommunisttanken är en förklaring till att jag skrev den. "Anorexi säljer" är sant. Sen blir det lite ironi. Och den sista raden är väldigt sann.

2007-10-21 @ 20:04:26
URL: http://addespropaganda.com
Postat av: Kåtbock

jag hatar också att vad man än säger och vad man än gör så duger man inte för idealet.
tankarna finns där fast att man hatar dom och inte tycker så egentligen.
jag kan också få för mig att jag är tjock med jämna mellanrum, fast att jag trivs jävligt mkt bättre med mig själv nuförtiden. jag vill inte direkt gå och spy för att jag känner mig så äcklig och att vara skärfri gör att jag känner mig bättre det med.
vi ska visserligen ta hand om våra skal, men vi ska nog tänka på att behålla dom på bästa sätt också.
Tycker om dig massor

2007-10-22 @ 09:37:28
URL: http://synthetic.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0