Om att äta kött ur ett antikt perspektiv

En dag när jag strosade runt vid filosofihyllorna på biblioteket hittade jag boken "Om att äta kött", en sammanställning av Plutarchos texter där han resonerar kring förteelsen att äta kött. Plutarchos var verksam någon gång mellan år 45-125 och han bland andra grekiska filosofer förespråkade för vegetarism! Det var kul att se att folk som påstår att vegetarism är en nymodig förteelse inte kunde ha mer fel. (Dessutom behöver vi ju inte ens nämna hur kulturell jag kände mig när jag lånade en gammal filosofibok...)

Jag tar mig här friheten att citera Plutarchos:

"Du frågar mig av vilken orsak Pythagoras avhöll sig från att äta kött. Jag för min del förundrar mig över på grund av vilken fallenhet och i vilket sinnestillstånd eller med stöd av vilket resonemang människan första gången besudlade munnen med blod, och med läpparna rörda vid köttet av ett dött djur. Varför dukade hon fram döda kroppar, skuggbilder av de levande och kallade dessutom mat och näring kroppsdelar som kort förut hade bölat och skrikit, rört sig och glott?"

De flesta människor tycker kanske att Plutarchos är korkad nu. Klart människan behövde äta kött för att överleva. Förr i tiden var det ju ont om mat. Detta kommenterar dock Plutarchos också;

"Du skulle kanske säga att orsaken för dessa första som företog sig att äta kött var brist på resurser. Alltså förföll de inte det medan de levde i olovliga njutningar eller i ett överflöd av det nödvändiga, förverkligande onaturliga och asociala begär. Om de idag vaknade till liv och återvann talförmågan" (meningen som följer är förkortad av mig;) skulle de förklara att de endast åt kött för att kunna överleva i en tid med brist på resurser, trots att det stred emot människans natur.

Det intressantaste i Plutarchos resonemang är nästan att han utgår ifrån att det är onaturligt för människor att äta kött. Jag menar; hur många gånger har vi veganer/vegetarianer inte fått höra att en ska äta kött eftersom det är natuligt? Ett till exempel på detta: "Att människan inte av naturen är köttätare framgår pro primo av hennes kroppsbyggnad. Människokroppen liknar ju inte alls kroppen hos de djur som har fötts till köttätare: människan har varken rovfågelns vassa näbb eller klor eller huggtänder, inte heller den inre kroppsbyggnad eller kroppsvätskornas temperatur som krävs för att smälta ner och tillgodogöra sig animalisk föda."

Plutarchos beskriver därefter hur vi endast tar livet av de djur som är harmlösa för oss och inte av de djur som faktiskt skulle kunna skada oss. Han hyllar djuren och deras unika egenskaper . "Men ingenting hejdar oss, varken djurens blomstrande yttre eller det melodiska lätets dragningskraft eller påhittigheten, inte heller de stackars djurens renliga levnadvanor eller häpnadsväckande intelligens. För en liten köttbits skull berövar vi själen istället solen, ljuset och dess hela existens."

Men Plutarchos beskriver också en rad andra intressanta anledningar till att inte äta kött, både sådana som är starkt kopplade till religiös tro och andra. Han påstår att om vi inser att det är fel att behandla djur illa kommer vi också att behandla våra medmänniskor bättre - något som jag bara kan hålla med om.

Ni märker säkert att jag egentligen hade velat citera i stort sett hela boken  men råder er att låna den istället. Den är verkligen intressant, oavsett om du är vegetarian eller ej. För mig som vegan känns det helt fantastiskt att det faktiskt fanns människor som resonerade såhär redan i det antika Grekland..

Kommentarer
Postat av: Adde

Ja, det är grymt coolt! Om nu (några av) de gamla grekerna insåg det orimliga i att äta kött, borde väl majoriteten av dagens befolkning kunna göra detsamma?

2008-10-15 @ 19:46:57
URL: http://addespropaganda.com
Postat av: Anonym

tokhäftigt, och att få känna sig kulturell på samma gång, liksom..

2008-10-16 @ 19:18:41
Postat av: Olivia

Att känna sig kulturell är viktigt.

2008-10-18 @ 10:41:53
URL: http://inaktiv.blogg.se/
Postat av: Louise

Power till (vissa) gamla greker isåfall!

2008-10-18 @ 11:41:03
URL: http://lowdown.blogg.se/
Postat av: Elli

Åååh! Jag vill läsa den! Jag får skynda mig med min bok så kan vi byta! :D

2008-10-18 @ 22:05:34
Postat av: Timjan

jag älskar vad jag läste! Ska minnas din blogg..

2008-10-25 @ 10:39:41
URL: http://aktivist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0