Queerfeminismen blomstrar och Olivia dissar

Jag gillar verkligen reggae, det är oftast min favoritgenre, trots att rastakulturen kan ha lite underliga budskap om cannabis och diverse låtar handlar om hur  viktig legaliseringsfrågan av nämnd drog är.
För ett tag sedan fick jag samlingsskivan Högre Standard av Andreas. Detta är i princip det enda jag lyssnat på sedan jag fick den, då alla låtar var skitbra! Utom en som var det hemskaste som finns inom genren och en av de allra sämsta låtar jag hört. 

Artisten Luddee, missbrukare av vocoder, sjunger i låten I Min Famn :
"Åh Helen, min vacka ädelsten" <- obejktifiering, hej?

 och: "En man utan kvinna är en man som saknar smak"

Hm, kul formulering, Luddee. Den har verkligen hbtq-perspektiv. Jag gissar på att Luddee inte är miljöpartist i alla fall. Sedan fortsätter låten med diverse banala kärleksförklaring till Luddees fina ädelsten Helen med sött ansikte och rund bak. De är som gjorda för varandra, Luddee och Helen. Väldigt nytänkande.

 Nej, jag tycker att folk som Luddee borde skyfflas över till Rix Fm och lämna reggaegenren i fred. Tack.

I övrigt kan jag starkt rekommendera skivan för de som gillar reggae och dancehall. Det går ju faktiskt att hoppa över spår 9 på cd 2 (om man inte vill leka martyr och lyssna på den på repeat). Här kan du lyssna på Luddee och förhoppningsvis förstå vad jag menar...

(Okej, jag vet att det var onödigt men jag var bara tvungen)

Kommentarer
Postat av: Elli

Jag förstår dig, jag skulle också ha stört mig jättemycket på det. Kram på dig!

2008-10-07 @ 00:00:35
URL: http://baroque.blogg.se/
Postat av: Adde

Luddee äger! Wraaaah, moralkonservatism i rixfmpopform!

2008-10-07 @ 19:27:44
URL: http://addespropaganda.com
Postat av: Anna

Jag älskar reggae, men dock inte den kvinnosyn som vissa män inom rastafarianismen har. Den är rutten och gammalmodig.



Jag har lyssnat på Högre standard en gång, tror jag, men jag gillade den inte så mycket. Lyssnar inte så mycket på typiskt svensk reggae, är mer inne på typ Groundation. Dock diggar jag Diegojah, och jag har för mig att han är med på den samlingsskivan.



Tack för din kommentar i min blogg btw! :)

2008-11-03 @ 00:46:34
URL: http://ilovesoybeans.blogg.se/
Postat av: selecta cmon

skivan är de bästa sverige har produserat inom reggae! var mycket skeptisk till luddee´s låt från början. enda tills jag insåg att jag hört låten förr.. de är en re-make, vilket ger den lite mer humor perspektiv, här är samma låt "original style": http://www.youtube.com/watch?v=ZGfOyxlJ3Hs

bless up!

2008-11-08 @ 18:46:38
URL: http://www.youtube.com/watch?v=ZGfOyxlJ3Hs

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0