Vad är det för skillnad?

En seriöst ställd fråga till er som äter kött och hatar päls:
Vad är det för skillnad?

Vad är det för skillnad på att föda upp tusentals minkar för ett fåtal människors tillfredställelse utseendemässigt och att föda upp tusentals kor för ett fåtal människors tillfredställelse rent kroppsligt? Vad är det för skillnad i att utarma naturresurserna genom att låta massan gå vägen genom minkar innan den når kläderna, eller utarma dem genom att låta energin gå genom kon, och därmed reduceras med 90%?

Måhända låter det otroligt för er alla som hatar pälsindustrin men gladeligen äter svenskt kött på Max - men jag förstår inte skillnaden.

Alla argument som används för köttätande går också att applicera på pälsindustrin:

Människan har alltid ätit kött - Människan har alltid haft på sig päls
Man får inte tillräckligt med protein om man inte äter kött - Man håller sig inte lika varm om man inte har på sig päls
Alla slaktare skulle bli arbetslösa om vi inte åt kött - Alla pälsuppfödare skulle bli arbetslösa om ingen använde päls
Vad skulle vi göra med alla kor ifall vi inte åt upp dem? - Vad skulle vi göra med alla minkar ifall vi inte flådde dem och gjorde päls?
Människan är överordnad djuren vi äter - Människan är överordnad djuren vi klär oss i.
Etc.

Och till sist, det alltid lika eminenta:

Kött är gott - Päls är snyggt

/ Olivia och Andreas

Kommentarer
Postat av: Matilda

Så sant, så sant. Bra skrivet!

2008-03-26 @ 20:00:16
Postat av: Sofia

jaaaa, vaaaart skulle alla minkarna ta vägen? och alla korna? människor som säger så är ju bara så troligt k.o.r.k.a.d.e
jag själv tycker det är ganska självklart att det inte skulle behövas födas upp lika många då, och det inte skulle bli ngt problem alls. tvärtom. gaah, frustrerande ibland. och det var en sjukt bra text, mjau :>

2008-03-27 @ 14:19:26
Postat av: Elli

Jag har en aning om att alla ''Glad ko på ett grönt fält i solen''-reklamer ligger bakom det här...
Bra skrivet!

2008-03-28 @ 09:47:50
URL: http://BAROQUE.BLOGG.SE
Postat av: Louise

Du (ni) har så rätt!
ÅÅh, jag blir sur på människor nu (igen)

2008-03-28 @ 18:55:58
URL: http://lowdown.blogg.se/
Postat av: Tilda

När man sett en slakt (eller mer tortyr) för att få päls kan man inte må bra eller använda det någonsin. Men en ko kan jag äta gladeligen då slakten är ganska ok. Men de är väl olika från person till person.

2008-04-04 @ 15:27:58
Postat av: olivia

Tilda, Jag har svårt att se vad som är ok med slakt för att få kött. Det är oftast lika vidriga förhållanden som vid slakt för att få päls. Denna felaktiga uppfattningen verkar många ha. Antar att det beror på att det hymlas så sjukt mycket med hur vidrigt djuren behandlas i köttindustrin i media....

2008-04-06 @ 15:02:44
URL: http://inaktiv.blogg.se
Postat av: Tilda

Svenska kor har de bra, o de lider inte någonstans av att vi äter
dem.

2008-04-06 @ 16:20:42
Postat av: olivia

Djur som inte får utlopp för sina naturliga beteenden, som bara får se dagsljus när de föses till slaktbilen från den mörka fabriken där de växt upp - långt ifrån sin mamma, för att tvingas stå ihopträngda i en skakig bil (ofta tvingas de stå på varandra) där många djur dör redan på väg till denna dödsfabrik. När de som överlever kommer fram dödas de på oerhört smärtsamma sätt, alt för att man ska få en sådan smidig och effektiv köttframställning som möjligt. Är det ok? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Förmodligen gråta.

2008-04-06 @ 17:15:04
URL: http://inaktiv.blogg.se
Postat av: Tilda

Inte i Sverige.. ja skrattar mest.

2008-04-06 @ 18:01:54
Postat av: olivia

Vadå inte i Sverige? Vet du ingenting? Jag skulle kunna radda upp hur mycket statistik FRÅN SVERIGE som helst här, men det känns en smula meningslöst att lägga ner så mkt tid på någon som är så indoktrinerad av scan så att den ändå inte kommer att ändra sin uppfattning. Men... Här kommer iaf en länk: http://www.djurrattsalliansen.se/djuren/mer-om-djurfabriker.html

2008-04-06 @ 18:28:14
URL: http://inaktiv.blogg.se
Postat av: adde

Tilda: Så du skulle köpa "kravmärkt" päls om du bara fick chansen? Och om du skulle se en äkta halalslakt, skulle du bli vegetarian?

2008-04-06 @ 18:37:54
URL: http://addespropaganda.com
Postat av: Tilda

Palla

2008-04-06 @ 21:07:06
Postat av: Tilda

Vad är halaslakt? Ja behöver inte bli vegetarian bara för att ja inte tycker djurplågeri. En ko tex har de bra här. Sen kan man undvika vissa kötter, men de blir ändå ingen skillnad så ja orkar inte

2008-04-06 @ 21:14:16
Postat av: Anonym

kalla mig naiv, men jag vill tro att djuren faktiskt har det bra. och har de det inte bra, då får vi helt enkelt se till att de får ett värdigt liv. men att alla som hatar päls ska vara vegetarianer är en önskedröm som jag nog tror att vi aldrig kommer få se. själv älskar jag kött och skulle aldrig kunna avstå från det. det är mitt personliga val som jag hoppas att du respekterar lika väl som jag respekterar att du är vegetarian.

2008-04-06 @ 21:39:48
Postat av: Tilda

Scan har jag aldrig gillat, men det är för att det är dålig kvalitet inget annat. Kött är gott o päls tycker ja är fult.. men ja fattar hur du tänker, och du som inte alltid varit vegetarian förstår nog mig också.

2008-04-06 @ 21:48:30
Postat av: Olivia

Men hur ska vi då se till att djuren får ett värdigt liv? Det är knappast genom att köpa det köttet som produceras på det minst sagt ovärdiga sätt som jag tidigare beskrev. Ifall ni nu inte "kan" avstå från kött men ändå tycker att produktionen av det, så att säga, "vanliga" köttet inte är bra, så kan man ju alltid välja kött från djur som kanske inte lidit fullt lika mkt - t.ex. ekologiskt alternativt viltkött.
Jag respekterar era val och uppskattar att ni står för vad ni tycker, men likväl kommer jag att fortsätta kämpa mot orättvisor - säg vad ni vill men orättvisor it is - så länge jag lever. Och avskaffande av utnyttjandet av djur kommer alltid vara viktigt för mig. Föresten måste jag bara påpeka att inlägget inte handlade om att man skulle bli vegetarian bara för att man hatar päls, utan det var en fråga till alla som hatar päls men älskar kött. Nämligen: vad är det för skillnad?

2008-04-07 @ 12:01:42
URL: http://inaktiv.blogg.se
Postat av: Sofia B

måste bara säga att det är en(faktiskt) väldigt intressant diskussion. dock kunde "Tilda" komma med lite olika argument och inte låta sina få återanvända få svar av argument som får hennes att tyna bort.

2008-04-07 @ 12:37:41
URL: http://okorrekt.blogg.se
Postat av: Tilda

Sofia B, va tycker du själv?

2008-04-07 @ 17:29:13
Postat av: Tilda

Bara därför ska ja försöka att köpa lite ekologiskt viltkött. Men tyvärr kan man inte påverka så mycket hemma. Självklart tycker ja de är konstigt att man
äter djur, vem skulle gärna vilja trycka i sig en gullig liten katt. Djur som djur. Men människan är knäpp och kommer alltid vara. Skillnaden.. hm.. de vet jag inte riktigt faktiskt. Mer än att jag inte tycker päls är snyggt och att jag sett läskiga filmer på hur päls framställs. Det har jag inte sett om hur köttet kommer fram, och vill inte göra, för att ja älskar kött. Om ja hade sett en film där djuren behandlas illa skulle jag antagligen bli avskräckt. Men jag väljer nog att avstå från det.

2008-04-07 @ 17:42:19
Postat av: adde

Kul argumentation från Tilda. Ärlig, om inte annat, men lite underlig blir den. Har du prövat att leva vegetariskt så du vet vad du pratar om? Du kanske inte alls tycker att kött är så väsentligt som du säger om du verkligen prövar. Annars finns ju Tzay, som smakar precis som kött (vilket är anledningen till att jag inte äter det), sojakött och seitan. Och om man äter ägg finns ju även quorn. Jag blev inte direkt vegan på grund av djurens skull utan på grund av smak, hälsa och miljö. Det räcker för min del.

2008-04-07 @ 19:32:22
URL: http://addespropaganda.com
Postat av: Tilda

Okej, det var ju bra om du trivs med det. Jag älskar smaken, de enda man blir lite lack på är onödigt plågeri. Men jag blir bara skrämd och håller mig hellre undan.

2008-04-07 @ 19:39:19
Postat av: Tilda

Och vad var de jag inte visste vad jag pratade om frästen?

2008-04-07 @ 19:40:59
Postat av: Sofia B

ja Tilda, jag måste säga att jag håller med Andreas och Olivia i den här frågan. dessutom tycker jag helt ur en utomstående vinkel att dina argument känns tafatta och du lika gärna kan säga att du inte vill diskutera det här längre, eftersom du inte tillför något. tack för mig, nu känner jag att jag sagt mitt.

2008-04-07 @ 19:57:57
URL: http://okorrekt.blogg.se
Postat av: Olivia

Vad lätt det är att få igång en diskussion på sin blogg.
Skriv lite som irriterar köttätare så är allt på g! Sedan får man lika många läsare som blondinbella! Moahahah! Jag är smart
(Okej, det inlägget var högst oseriöst...)

2008-04-07 @ 20:21:46
URL: http://inaktiv.blogg.se
Postat av: Olivia

Men Tilda: det är ju bra om du försöker äta ekologiskt kött och viltkött istället för vanligt kött. Du kan ju också testa lite av den goda vegetariska maten (jag lovar, om någon som förstod sig på något lagade den åt dig skulle du också tycka den var god) om du får tillfälle.

2008-04-07 @ 20:23:40
URL: http://inaktiv.blogg.se
Postat av: Tilda

Det tror jag säkert. Får väll se.. :P
Men Sofia B.. jag kanske inte har något mer att tillägga men vill höra mer vad Olivia har att säga så jag skriver ändå? Du har själv bara hackat på mig och inte skrivit en rad själv.. så du behöver inte läsa mina inlägg om du ändå ska klaga.

2008-04-07 @ 20:32:46
Postat av: olivia

Det är ju kul att du är öppen för diskussion iaf. Vi borde ses och äta veggiekäk ;)

2008-04-07 @ 20:48:22
URL: http://inaktiv.blogg.se
Postat av: adde

Ett förtydligande: Jag är alltså absolut för djurrätt, men det var inte huvudskälet till att jag blev vegan.

2008-04-07 @ 20:51:48
URL: http://addespropaganda.com
Postat av: Tilda

Sure sure... du måste ju träna lite också om du ska bli politiker (än?) och rädda världen :) Ja kanske de.. du kommer proppa i mig en massa skit känner jag på mig.. puuh

2008-04-07 @ 21:08:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0