Levande respektive döda

Häromdagen på bussen såg jag en av dessa hemska människor som jag önskar att jag bara kunde få skälla ut litegrann. Om jag bara varit lite mindre feg och konflikträdd hade jag förmodligen gjort det också. Vad var det nu som var så hemskt med denna människa? Jo, vederbörande gick och bar runt på en liten gullig hund i sin snitsiga handväska! Hur fasen kan man ha mage att bära runt på en hund i sin väska?! Tala om att verkligen göra sitt husdjur till en ägodel. Detta är något jag avskyr och det borde vara förbjudet att skaffa hund om man har planer på att bära runt den som accessoar. Jag kan bara tänka mig hur hemskt det skulle vara om någon stoppade ner mig i en stor väska där jag inte kunde röra på mig ordentligt och inte kunde uträtta mina behov, för att sedan bli runtburen på till ställen som för mig var helt främmande. Totalt maktlös. Och föresten... man  kan inte äga en annan varelse -  varken en hund, en katt eller en partner och borde följaktligen inte få kalla någon annan för "sin". Dessvärre är det inte särskilt många på denna planet som insett detta.

Apropå hundar och folk som inte borde få "ha hund" så satt jag och slötittade på Anders och Måns igår kväll. Ett avsnitt handlade om hundutställningar. Folk fönade, putsade, dresserade och klädde på sina hundar så att jag mådde illa av att se det. Trots att hundarna var ytterst tillfixade kunde det inte dölja hur mycket de inte uppskattade att delta i utställningen och det hela såg bara onaturligt ut. Den delen av avsnittet var knappt roligt alls, trots att Anders och Måns vanligtvis är väldigt underhållande... Jag tycker det skulle vara intressantare om vissa kunde börja ställa ut sig själva istället för husdjur de kallar sina men kanske har de inte det rätta utseendet eller så anser de kanske att det är under deras värdighet? Vad hundarna tycker däremot, det verkar oviktigt i sammanhanget.

När jag ändå är inne på djurrätt så tänkte jag passa på att nämna hur otroligt äcklande City Gross köttreklam är. (City Gross har för övrigt ett bra vegosortiment så icke att förkasta den affärskedjan helt). Jag tycker att de ofta har köttreklam som gör en mer äcklad än lockad att handla kött men jag vet inte vad blandkostare tycker. Vanligtvis brukar jag därför undvika att spana in deras reklam men igår när jag var där kunde jag inte låta bli att notera den stora skylten där det stod:

Svenska grisar till alla!

Nej tack. Hellre:

Frihet till alla svenska grisar!


Har märkt att det är ganska så intressant att jämföra en hunds liv med en vanlig gris i köttindustrin. Trots att det verkar vara vidrigt att vara hund ibland kan det ju i mina ögon inte direkt likställas med att bli dödad och uppäten.


Kommentarer
Postat av: adde

Åh, du är bäst på att skriva! Och du har så rätt om reklamen. Ofta visar dom ju rått kött. Vem fan blir sugen på mat av det, ens om de gillar kött? Fast det skulle förstås vara mindre hycklande om de visade grisar med avhuggna huvuden istället. Mer sanningsenligt än en kotlett.

2008-06-13 @ 14:45:21
URL: http://addespropaganda.com
Postat av: Elli

Håller med om att husdjursutställningar är stört över huvud taget. Man vill bara slå folk i huvudet med en riktigt stor purjolök! "Svenska grisar till alla" är bara vidrigt.



Fjortisar som skaffar hundar för att vara som Paris Hilton kan gå och gömma sig under en sten, däremot tycker jag att det är okej att ha "sin" hund i en (bekväm) väska om man nödvändigt måste transportera den. Visst, det är sjukt att man kallar varelser för "sin" över huvud taget, men det är oftast bara ett sätt att säga att någon tillhör ens krets (min mamma, min katt, min vän, min kusin). det är ju knappast en ägodel jag jämför "min" mamma med.

2008-06-13 @ 22:20:25
URL: http://baroque.blogg.se/
Postat av: klara

Man bär väl barn i speciella väskor? Jag blev iaf buren i en sel-moj som jag senare nu, när jag sett den på bilder, verkligen ser ut som en väska, typ en ryggsäck. Det gör väl inte mig till en ägodel?

Om man vill ha en hund och inte orkar bära på den, kanske om man har ärenden på stan och verkligen måste ha med hunden, är det väl bra att ha den i en väska? Herregud, hellre det än att riskera att den blir ihältrampad av shoppande människor.

Det är ditt resonemang 'allt i en väska = ägodelar' jag inte riktigt förstår.

2008-07-01 @ 13:20:38
Postat av: Olivia

Fair enough, resonemanget kanske kräver en förklaring. När det gäller barn så bär man runt dem i en speciell sele/väska, för att det är praktiskt. Inget fel i det såklart. Men när det gäller dessa hundar tvivlar jag på att de som bär omkring dem ser dem som något annat än söta acessoarer. Vid en första tanke kanske det verkar bra att ha hunden i en väska för att se till att den inte blir ihjältrampad under shoppingen, men varför i allvärden tar man med hunden på en shoppingtur!? Det är inte direkt som att den får någon motion, eller mår bra av att sitta i en gucci när matte provar nya klänningar. Jag tror att det är av samma anledning som att matte klär sig fint. Hon vill bara visa upp sin dyra fina hund i sin dyra fina handväska. Om hon hade brytt sig om hunden hade hon tagit en skogspromenad istället.

2008-07-06 @ 13:56:49
URL: http://inaktiv.blogg.se/
Postat av: Thomas Öberg

Tack för din kommentar i min blogg. Jo det är intressant hur vi kan sortera olika djur/arter i olika fack. (EX: Du ärvärdefull, du har lite värde och du ärendast värdefull när du är död.) På sett och vis tycker jag att döden kan vara en befrielse fördessa djur och enda reallistiska väg därifrån, det jag som vegan reagerar emot är djuruppfödandet frihetsbedrövandet, transporterna, slaktmetoderna (och alla markytor som går åt när man ska produsera mat till dem, markytor som skulle kunna användas för att mätta svältande i 3:e världen), .

2008-11-23 @ 16:41:11
URL: http://www.respekteraalladjur.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0